Публікації

Показано дописи з квітень, 2018

Я.А.Коменський про вчителя та вимоги до нього

Зображення
        Ніхто до Коменського не підносив так високо професії вчителя.   Цю професію називає “найпочеснішою під сонцем“ . Населення, на його думку, повинно з повагою ставитись до вчителів. Але з другого боку, самі вчителі повинні сприяти цьому, і ставить до них  надзвичайно високі вимоги. Коменський сформулював новий погляд на вчителя: “А найкращі з-поміж людей нехай будуть учителями...“ У багатьох своїх працях Коменський сформулював ряд вимог до вчителя. Учитель повинен бути чесним, наполегливим, працьовитим, релігійним, бути зразком доброчесностей. Найбільша турбота вчителя – захоплювати дітей своїм прикладом. Він повинен любити учнів і ставитись до них по-батьківськи. Бути для них не тільки керівником, але й другом і охоронцем у всьому доброму. Коменський ставить високі вимоги до освіти вчителя. Для учнів він повинен бути живою бібліотекою. “Малознаючий учитель – хмара без дощу, лампа без світла, джерело без води, тіло без душі“. Коменський ставить перед учите

Вимоги до підручників. Підручники Я.А.Коменського

Зображення
        Ряд дидактичних поглядів Коменського відобразилися у сформульованих ним вимогах до підручників, та власне у самих підручниках, ним складених.  Вимоги до підручників : 1) для кожного класу повинен бути окремий підручник, який відповідає віковим особливостям дітей; 2) написані зрозумілою і доступною мовою, всі складні терміни повинні бути подані рідною мовою; 3) невеликі за об’ємом. Виклад повинен бути повним і ґрунтовним, але подавати основні речі в небагатьох чітко сформульованих і легких для запам’ятовування правилах; 4) ілюстровані і привабливі; 5) слова подавались би у поєднанні з речами і навпаки. Коменський склав багато підручників. Найбільш відомими з них виявились два: “Відкриті двері мов і всіх наук“ (1631) та “Видимий світ у малюнках“ (1654). “Відкриті двері мов і всіх наук“  – підручник для вивчення латинської мови. У ньому подано 8 тис. латинських слів і біля 1 тис. речень та оповідань.  У цьому підручнику Коменський вперше запропонував вивчати ін

Вчення Я.А.Коменського про школу

Зображення
          Коменський розробив ґрунтовне вчення про школи. Важливими компонентами цього вчення є вікова періодизація розвитку дітей, система шкіл, зміст освіти та вимоги до організації роботи навчальних закладів. Освіту, на думку Коменського, слід розпочинати якомога раніше і присвятити їй весь період юності – 24 роки. Даний відрізок часу він розділив на чотири 6-річні вікові періоди: дитинство (0-6 р.), отроцтво (6-12 р.), юність (12-18 р.), змужнілість (18-24 р.). В основу такого поділу він поклав вікові особливості дітей. Кожному віковому періоду Коменський визначив відповідну школу: материнська школа (материнське опікунство у кожній сім’ї); школа рідної мови (елементарна народна школа, створюється у кожній общині, селі, містечку); латинська школа або гімназія(створюється у кожному місті); академія (створюється у кожній державі або великій провінції). Перші дві школи відвідують усі без виключення діти обох статей; гімназію – ті хлопчики, у кого прагнення вищі, ніж бути ремі

Практична і теоретична діяльність Я. А. Коменського

         Основоположником сучасної наукової педагогіки вважається видатний чеський педагог Я. А. Коменський. Він першим у світі теоретично обґрунтував весь комплекс основних питань, які в сукупності визначають педагогіку як науку, зібравши і переробивши у своїх творах весь досвід попереднього розвитку теорії і практики навчання і виховання підростаючого покоління. Я. А. Коменський народився 28 березня 1592 р. у м. Нiвниця в Моравії у сім’ї мірошника, члена протестантської общини Чеських братів. У 12 років осиротів, виховувався родичкою у м. Стражниця. 1604-1605 рр. — відвідує школу братства. Вчиться за рахунок общини. 1608-1610 рр. — навчання у латинській школі в м. Пшерів. 1610-1612 рр. — навчається у Гернборському, а потім ще рік – у Гейдельбергському університетах. Освіту завершує подорожами по Європі. 1614 р.— повертається до Пшерова, де був призначений керівником школи, в якій сам раніше навчався. 1616 р.— обраний братством на священика. 1618-1621 рр. — священик i

Формування й основні риси світогляду Я. А. Коменського

Зображення
         Я. А. Коменський — син своєї епохи. Це був період переходу від середньовіччя до нового часу, який супроводжувався сутичками нового проти старих порядків. В його світогляді відбилися суперечності  цього перехідного періоду від феодалізму до капіталізму, боротьби прихильників Реформації і Контрреформації. Отже, світогляд педагога формувався під впливом джерел, які часто суперечили одне одному. Він був активним діячем релігійної організації і в той же час устремління Коменського — і наукові, і практичні — були спрямовані в реальний світ і на покращення життя в ньому. З поєднання всіх цих чинників Коменський прагнув виробити власну філософію. Загальне філософське бачення світу у нього формувалось завдяки античній філософії, релігії, ідеям Відродження. Походження й існування природи та людини він розглядав з ре­лігійних позицій. Але під впливом епохи Відродження Коменський виробив новий погляд на людину. На противагу середньовічному аскетизму, людина, на думку великого педаг

Зміст освіти.

Важливим є питання про суть і завдання освіти. У “Великій дидактиці“ Коменський так визначав цю проблему: “А наукова освіта нехай служить людині для удосконалення одночасно її розуму, мови і рук, щоб вона могла все потрібне розумно споглядати, висловлювати словами і здійснювати в дії“. “Знати, діяти і говорити – ось у чому сіль мудрості“. Багато уваги Коменський надавав проблемі визначення змісту освіти. Він виступав за енциклопедичність, посильність, доцільність змісту навчання. Він пропонував концентричний спосіб розміщення навчального матеріалу. Виступаючи за єдність і наступність усіх типів шкіл, Коменський писав: “У перших двох школах все буде викладатися у більш загальних рисах, а в наступних – все більш детально і чітко“. Шкільна освіта повинна бути універсальною: “У школах потрібно вчити всіх усьому... Але не вимагати знання всіх наук і мистецтв, адже це безглуздо і за малою тривалістю нашого життя неможливо, а прагнути навчити розпізнавати основи, властивості і цілі всьог

Справедливість між народами.

Зображення
   У своїх працях і проповідях, звертаючись до народу, Ян Коменський засуджує панування сильних націй над слабкими, виступає прихильником народоправ’я. Гуманізм його не втратив свого значення і в наші дні.     Із вступної статті « Жизнь и произведения Коменского» :  «Коменский есть бесспорно замечательная личность. Это человек, который, несмотря на все испытанные страдания, непоколебимо стремился к одной, поставленной им себе, цели – улучшением обучения и воспитания способствовать счастию своего народа, а потом и всего человечества, и который, переживая самую мрачную эпоху в истории Европы, никогда не отчаивался, никогда не терял веры в людей и в лучшее будущее. Это был богослов, который сумел самым плодотворным образом применить богословскую науку к реальной жизни и поставить воспитание в самую тесную внутреннюю связь со словом Божиим».    Ян Амос Коменський залишив нащадкам свої чудові роботи як чіткий орієнтир на переосмислення життєвих позицій. Усім своїм життям учений дов

Велика Дидактика

Зображення
Про високий авторитет й міжнародне визнання Яна Коменського свідчить той факт, що його запросили у Швецію для реформування системи навчальної освіти. Саме там Коменський пізнає найбільшу істину: в ім’я майбутнього всього людства потрібно стати вище проблем окремої країни. Гуманістичні педагогічні позиції вивели його на шлях перетворення світу, а педагогіка перетворилася на засіб пізнання.    У 1657–1658 рр. в Амстердамі виходить у світ й відразу стає дуже популярною «Велика дидактика». Коменський, пояснюючи зміст свого твору, підкреслює: суть «Дидактики» полягає в тому, щоб відшукати засіб, за допомогою якого вчителя менше б учили, а учні при цьому більшому навчилися; щоб у школах панувала спокійна атмосфера. Він мріяв, щоб серед християн не було суперечок і збентеження душ, а навпаки: додалося б світла, порядку і миру. Він був переконаний, що навчання та виховання молоді у дусі духовності, моральності й успадкування нею культурної спадщини пращурів врятує світ від війн та крові.

Цікаві факти,

Зображення
Ян Амос Коменський цікаві факти Ян Амос Коменський, працюючи вчителем в школі міста Пшерове, знайомиться з Магдалиною, своєю першою дружиною. Вона була пасербицею бургомістра. У пари народилося двоє дітей, але чума 1622 року забрала життя коханої дружини і дітей. У 1624 році він закохується знову в Марію, дочку єпископа. Але і вона померла, залишивши його одного. Коменський одружився втретє на Яні Гаюсовій, з якої щасливо прожив до самої смерті. Коли маленькому Яну тільки виповнилося 7 років, його віддали в релігійну школу. У 1602 році в його містечку вибухнула епідемія чуми, від якої померли його батьки і сестри. Маленький хлопчик, який став свідком такої жахливої ​​трагедії, замикається в собі на довгі роки. Але він продовжує навчання, так як цього сильно хотіли його батьки. До 1611 році Коменського хрестять, і він отримує своє друге ім’я Амос. Здійснюючи перетворення шкільного навчання в Угорщині, Коменський вперше зробив спробу створити нову школу з 7-річним навчанням. Також нововв

Біографія

Зображення
Ян Амос Коменський біографія коротка Майбутній «батько нової педагогіки» народився в селі Нівніце (Чехія) 1592 року. Його сім’я належала до протестантської Громади чеських братів. Свою першу освіту він здобув у латинській братській школі. У ній настільки нудно і нецікаво викладали, що у випускних класах Ян вперше задумався про реформування навчання в школі. Два роки майбутній педагог провчився в університеті Гейдельберга, а після відправився в подорож по Голландії. Коли він повернувся на Батьківщину, то почав працювати вчителем в школі м. Пршерові. У той період Коменський починає вперше використовувати власний метод у викладанні латині. У 1612 році педагог приступив до роботи, яка зайняла у нього цілих 44 роки — складання чеського словника «Скарбниця чеської мови» В 1616 році Ян стає священиком громади, в якій була його родина. Також зайнявся проповідуванням. Коменський в 1627 році починає роботу над «Великої дидактикою», яка назавжди внесла його ім’я в історію як великого педагога і