Публікації

Я.А.Коменський про вчителя та вимоги до нього

Зображення
        Ніхто до Коменського не підносив так високо професії вчителя.   Цю професію називає “найпочеснішою під сонцем“ . Населення, на його думку, повинно з повагою ставитись до вчителів. Але з другого боку, самі вчителі повинні сприяти цьому, і ставить до них  надзвичайно високі вимоги. Коменський сформулював новий погляд на вчителя: “А найкращі з-поміж людей нехай будуть учителями...“ У багатьох своїх працях Коменський сформулював ряд вимог до вчителя. Учитель повинен бути чесним, наполегливим, працьовитим, релігійним, бути зразком доброчесностей. Найбільша турбота вчителя – захоплювати дітей своїм прикладом. Він повинен любити учнів і ставитись до них по-батьківськи. Бути для них не тільки керівником, але й другом і охоронцем у всьому доброму. Коменський ставить високі вимоги до освіти вчителя. Для учнів він повинен бути живою бібліотекою. “Малознаючий учитель – хмара без дощу, лампа без світла, джерело без води, тіло без душі“. Коменський ставить перед учите

Вимоги до підручників. Підручники Я.А.Коменського

Зображення
        Ряд дидактичних поглядів Коменського відобразилися у сформульованих ним вимогах до підручників, та власне у самих підручниках, ним складених.  Вимоги до підручників : 1) для кожного класу повинен бути окремий підручник, який відповідає віковим особливостям дітей; 2) написані зрозумілою і доступною мовою, всі складні терміни повинні бути подані рідною мовою; 3) невеликі за об’ємом. Виклад повинен бути повним і ґрунтовним, але подавати основні речі в небагатьох чітко сформульованих і легких для запам’ятовування правилах; 4) ілюстровані і привабливі; 5) слова подавались би у поєднанні з речами і навпаки. Коменський склав багато підручників. Найбільш відомими з них виявились два: “Відкриті двері мов і всіх наук“ (1631) та “Видимий світ у малюнках“ (1654). “Відкриті двері мов і всіх наук“  – підручник для вивчення латинської мови. У ньому подано 8 тис. латинських слів і біля 1 тис. речень та оповідань.  У цьому підручнику Коменський вперше запропонував вивчати ін

Вчення Я.А.Коменського про школу

Зображення
          Коменський розробив ґрунтовне вчення про школи. Важливими компонентами цього вчення є вікова періодизація розвитку дітей, система шкіл, зміст освіти та вимоги до організації роботи навчальних закладів. Освіту, на думку Коменського, слід розпочинати якомога раніше і присвятити їй весь період юності – 24 роки. Даний відрізок часу він розділив на чотири 6-річні вікові періоди: дитинство (0-6 р.), отроцтво (6-12 р.), юність (12-18 р.), змужнілість (18-24 р.). В основу такого поділу він поклав вікові особливості дітей. Кожному віковому періоду Коменський визначив відповідну школу: материнська школа (материнське опікунство у кожній сім’ї); школа рідної мови (елементарна народна школа, створюється у кожній общині, селі, містечку); латинська школа або гімназія(створюється у кожному місті); академія (створюється у кожній державі або великій провінції). Перші дві школи відвідують усі без виключення діти обох статей; гімназію – ті хлопчики, у кого прагнення вищі, ніж бути ремі

Практична і теоретична діяльність Я. А. Коменського

         Основоположником сучасної наукової педагогіки вважається видатний чеський педагог Я. А. Коменський. Він першим у світі теоретично обґрунтував весь комплекс основних питань, які в сукупності визначають педагогіку як науку, зібравши і переробивши у своїх творах весь досвід попереднього розвитку теорії і практики навчання і виховання підростаючого покоління. Я. А. Коменський народився 28 березня 1592 р. у м. Нiвниця в Моравії у сім’ї мірошника, члена протестантської общини Чеських братів. У 12 років осиротів, виховувався родичкою у м. Стражниця. 1604-1605 рр. — відвідує школу братства. Вчиться за рахунок общини. 1608-1610 рр. — навчання у латинській школі в м. Пшерів. 1610-1612 рр. — навчається у Гернборському, а потім ще рік – у Гейдельбергському університетах. Освіту завершує подорожами по Європі. 1614 р.— повертається до Пшерова, де був призначений керівником школи, в якій сам раніше навчався. 1616 р.— обраний братством на священика. 1618-1621 рр. — священик i

Формування й основні риси світогляду Я. А. Коменського

Зображення
         Я. А. Коменський — син своєї епохи. Це був період переходу від середньовіччя до нового часу, який супроводжувався сутичками нового проти старих порядків. В його світогляді відбилися суперечності  цього перехідного періоду від феодалізму до капіталізму, боротьби прихильників Реформації і Контрреформації. Отже, світогляд педагога формувався під впливом джерел, які часто суперечили одне одному. Він був активним діячем релігійної організації і в той же час устремління Коменського — і наукові, і практичні — були спрямовані в реальний світ і на покращення життя в ньому. З поєднання всіх цих чинників Коменський прагнув виробити власну філософію. Загальне філософське бачення світу у нього формувалось завдяки античній філософії, релігії, ідеям Відродження. Походження й існування природи та людини він розглядав з ре­лігійних позицій. Але під впливом епохи Відродження Коменський виробив новий погляд на людину. На противагу середньовічному аскетизму, людина, на думку великого педаг

Зміст освіти.

Важливим є питання про суть і завдання освіти. У “Великій дидактиці“ Коменський так визначав цю проблему: “А наукова освіта нехай служить людині для удосконалення одночасно її розуму, мови і рук, щоб вона могла все потрібне розумно споглядати, висловлювати словами і здійснювати в дії“. “Знати, діяти і говорити – ось у чому сіль мудрості“. Багато уваги Коменський надавав проблемі визначення змісту освіти. Він виступав за енциклопедичність, посильність, доцільність змісту навчання. Він пропонував концентричний спосіб розміщення навчального матеріалу. Виступаючи за єдність і наступність усіх типів шкіл, Коменський писав: “У перших двох школах все буде викладатися у більш загальних рисах, а в наступних – все більш детально і чітко“. Шкільна освіта повинна бути універсальною: “У школах потрібно вчити всіх усьому... Але не вимагати знання всіх наук і мистецтв, адже це безглуздо і за малою тривалістю нашого життя неможливо, а прагнути навчити розпізнавати основи, властивості і цілі всьог

Справедливість між народами.

Зображення
   У своїх працях і проповідях, звертаючись до народу, Ян Коменський засуджує панування сильних націй над слабкими, виступає прихильником народоправ’я. Гуманізм його не втратив свого значення і в наші дні.     Із вступної статті « Жизнь и произведения Коменского» :  «Коменский есть бесспорно замечательная личность. Это человек, который, несмотря на все испытанные страдания, непоколебимо стремился к одной, поставленной им себе, цели – улучшением обучения и воспитания способствовать счастию своего народа, а потом и всего человечества, и который, переживая самую мрачную эпоху в истории Европы, никогда не отчаивался, никогда не терял веры в людей и в лучшее будущее. Это был богослов, который сумел самым плодотворным образом применить богословскую науку к реальной жизни и поставить воспитание в самую тесную внутреннюю связь со словом Божиим».    Ян Амос Коменський залишив нащадкам свої чудові роботи як чіткий орієнтир на переосмислення життєвих позицій. Усім своїм життям учений дов